29.05.2019, 19:43

Test Coopera – po co to jest?

Test Coopera – 12 minut prawdy

 

Z racji tego, że dziś uczestniczyłem w tym teście (już po raz kolejny), to postanowiłem naskrobać kilka informacji o tym nieskomplikowanym sposobie oceny formy i kondycji.

Przebieg testu

Test Coopera polega na 12-minutowym, ciągłym i najlepiej nieprzerwanym biegu. Po 12 minutach od startu zatrzymujemy się i oceniamy odległość jaką w tym czasie przebyliśmy. Staramy się go przeprowadzić najlepiej na stadionie, na równej i płaskiej nawierzchni oraz w optymalnych warunkach pogodowych tzn. bez wiatru i w temperaturze ok. 12-18 stopni Celsjusza.

Interpretacja wyniku

Nasz wynik natychmiast odnajdujemy w tabelach, które twórca tego testu, Kenneth Cooper, opracował na podstawie wielu badań.

Jeśli otrzymany wynik jest w kolumnie określonej jako „źle” lub „bardzo źle”, to należy się mocno nad tym zastanowić i wziąć sobie to do serca. Najlepiej natychmiast zająć się pracą nad sobą, aby kolejny taki test wypadł już o wiele lepiej.

Na podstawie testu Coopera można tez określić przybliżoną wielkość maksymalnego pochłaniania tlenu VO2max według wzoru:

VO2max = (dystans w metrach-504.9)/44.73

Rys historyczny

Kenneth Cooper swoje badania wykonał na zlecenie armii amerykańskiej, aby szybko zbadać formę rekrutów powoływanych na wojnę w Wietnamie. Podczas badań szybko zauważa korelację pomiędzy dystansem, jaki jest w stanie przebiec człowiek w kilkanaście minut, a wskaźnikiem VO2max.

Kilka lat wcześniej niejaki Balke opracował bardzo podobny test z ta różnicą, że biegnie się przez 15 minut, a wynik jest przedstawiony w postaci liczbowej i określa VO2max.

Popularność testu Coopera wzięła się chyba stąd, że jego wyniki przedstawiają się prościej i o wiele łatwiej wyczytać z tabel swoje wytrenowanie oraz porównać się do ludzi w podobnym wieku.

Zalety

  • proste zasady
  • możliwa duża ilość uczestników jednocześnie
  • łatwa ocena wydolności za pomocą ogólnodostępnych tabel
  • wysoka korelacja wyniku z wydolnością tlenową mierzoną laboratoryjnie (r=0,9)
  • pozytywny miernik zdrowia fizycznego i funkcjonowania układu krążeniowo-oddechowego

Wady (w sumie chyba tylko jedna)

Wymagana umiejętność trzymania stałego tempa biegu na dystansie oraz dość długi czas trwania testu i jego duża intensywność powodują, że test nie nadaje się dla początkujących i nietrenujących. Wyniki dla takich osób nie są miarodajne.

Alternatywa (wersja marszowa testu Coopera)

Osoby mające trudności z bieganiem lub mniej wydolne mogą sprawdzić się w mniej intensywnym teście marszowym na dystansie 4.8 km (3 mile). Dystans należy przejść szybkim marszowym krokiem, bez podbiegania w jak najkrótszym czasie.

Test Coopera

Zdjęcie autora

Marcin Gajewski

Moje motto biegowe? Uwielbiam rywalizację, a bieganie mi na to pozwala. Bieganie pochłonęło mnie już doszczętnie i na zawsze. Stało się sposobem na życie, stało się moją słabością i jednocześnie ciągłym bodźcem do pracy nad swoimi słabościami, ciągłą walką ale i jednocześnie ukojeniem.

Spotkajmy się na starcie

Zakładając konto zyskujecie możliwość otrzymywania spersonalizowanych powiadomień o interesujących Was biegach. Dzięki temu zaoszczędzacie czas jaki do tej pory poświęcaliście na wyszukiwanie biegów. Spożytkujecie ten czas na coś przyjemniejszego.

Załóż konto

Poznaj opinie naszych użytkowników

Poniżej prezentujemy wybrane opinie osób, które korzystały z naszego portalu. Jeśli macie jakiekolwiek uwagi, prośby, sugestie lub nawet krytykę to skorzystajcie z naszego formularza. Każda uwaga będzie cenna i z pewnością wykorzystamy ją do poprawy funkcjonowania portalu.